2 Şubat 2018 Cuma

4 - 6 Yaş Aralığı Çocuk Gelişimi

4 - 6 yaş çocuk gelişimi

Çocuk gelişiminin en önemli safhası 4 ile 6 yaş arasıdır. Bu yaş aralığı, bir çocuğun okula başlamadan önceki son dönemidir. Bu sebeple bu yaş aralığında olan çocukların kontrol mekanizmaları yavaş yavaş yerine oturur. Çocukların düşünerek ve kendi istekleriyle hareket ettikleri dönem yürümeye başladıkları andan itibaren başlar. Yürümeye başladıktan sonra dış dünyayla tanışan ve kişilerin yaptığı hareketleri anlamak isteyen çocuklar giderek daha fazla şeyi öğrenirler ve kendi gelişimlerini etrafı gözlemleyerek tamamlamaya çalışırlar. Özellikle evden fazla çıkarılmayan, akranlarıyla aynı ortamda bulunmayan ve gününün çoğunu aynı kişilerle geçiren çocuklarda gelişim daha yavaş gerçekleşir. Bu durum çocukların bakarak öğrendikleri gerçeğinin de bir ispatıdır. Çocukların 6 yaşına kadar olan öğrenme metotlarına öğretim dönemi adı verilebilir. Bu dönemi farklı kişilerin yanında geçiren çocuklar hem sosyal hayatlarında daha girişken olurlar hem de eğitim hayatlarında fazla zorlanmazlar.

Küçük çocuklara bir fikri aşılamak ya da onu benimsemelerini beklemek kolay gibi görünse de aslında bu durum son derece tehlikelidir. Özellikle çocukların konuşma hataları yapmaları buna örnek gösterilebilir. Konuşurken bazı kelimeleri yanlış telaffuz eden bir çocuğa o kelimenin doğrusunu söyletmeye çalışmak ve bunu tekrarlamak çocuk gelişimi için son derece yanlış bir yöntemdir. Bunu yapmak yerine çocuğun yaptığı yanlışı düzeltmek, telaffuzunu yapamadığı kelimeyi bir cümle içerisinde kullanarak ona ima etmek daha doğru olacaktır. Bu davranış aynı zamanda çocukların daha yaratıcı olmalarını da sağlar.

Çocukların vakit geçirdikleri şeylere de dikkat etmek gerekir. Özellikle birtakım oyun ve uygulamalara öncülük yapmak çocuğun gelişimini hızlandıracaktır. Lego gibi oyuncaklar göründüğü gibi sadece birer oyuncak değildir, bu oyuncaklar çocukların gelişimlerine yardımcı olan, yaratıcılığını test eden oyuncaklardır. Bu gibi şeylerle vaktinin çoğunu geçiren çocuklara bakılırsa gelişimlerinin kısa sürede tamamlandığı söylenebilir. Kendini ifade etme yeteneği de gelişim ile ilgili olan bir durumdur. Çocukların girişken ve kolayca kendilerini ifade edebilir bir durumda olmaları için düzenli olarak yabancı kişilerle de aynı ortamda kalmaları gerekir. Aksi takdirde sadece tanıdıklarıyla iletişim kurabilen, bunu dışında kimseyle konuşmak istemeyen utangaç bireyler ortaya çıkacaktır.

4 - 6 yaş çocuk psikolojisi


4 – 6 Yaş Çocuk Yaratıcılığı


Yaratıcılık bir iş ya da uygulamayı bilinen yöntemin aksine farklı bir metotla uygulamak ve bu metodu uygulayarak da zamandan ve çalışmadan kazanç sağlamak anlamına gelir. Kısa bir tanımla yaratıcılık için hızlı düşünüp çabuk uygulamak denebilir. Çocuklar emeklemeye başladıklarında öğrenmeye ve algılamaya başlarlar. Yürümeye başladıktan sonra da etraflarını gözlemlemeye, gördükleri hareketlerden anlamlar çıkarmaya çalışırlar.

Çocukların yaratıcılıklarının gelişmesi için bazı uygulamaların yapılması, oyunların oynanması gerekir. Basit sanılan ya da öyle görünen bir oyun bile çocuk gelişiminde çok önemli bir yere sahiptir. Yapbozlar küçük çocukların fazla ilgilerini çekmese de, özellikle 4 – 6 yaş aralığında olan, ana sınıfı ya da kreşe giden çocuklar için uygun olan araçlardır. Bunlar sayesinde çocuğun düşünme gücü artar ve çocuk hızlı düşünmeye başlar. Bu da tüm hayatında durumun aynı şekilde olmasını sağlar. Çocukların yaratıcılığında etkisi olan şeylerden biri de onlara gösterilen ilgidir. Küçük çocuklar sürekli olarak büyüklere göre anlamsız ve saçma gelecek fikirler ortaya çıkarırlar. Bu gibi durumlarda çocuklara fikirlerinin yanlışlığın ispat etmek yerine onları can kulağıyla dinlemek ve fikirlerini destekleyici bazı şeyler söylemek gerekir. Aksi takdirde tam olarak kişiliğinin oturduğu dönemde dikkat çekemeyeceğini anlayan çocuk hayatı boyunca cesaretsiz olacak ve kendini ifade etme konusunda zorluk yaşayacaktır.


6. Yaşının başında olan bir çocuk genel olarak kreş ya da ana sınıfında olur. Bu gibi yerlerde çocuk gelişimcilerin çocuklara karşı nasıl davrandıkları gözlemlenirse doğru davranış profili anlaşılabilir. Çocukların yaratıcılığı konusunda etkisi olan en önemli konulardan biri de onları bazı işlerinde özgür bırakmaktır. Bazı ebeveynler belirli bir yaşa gelmelerine rağmen çocuklarının yemeğini kendi yedirmekte, tuvalete birlikte gitmekte ve ödevlerini bile sadece kendileri yapmaktadır. Oysa doğru olan çocuğa tuvalet eğitimini vermek, yemeğini her ne kadar yanlış bir şekilde yiyorsa da kendinin yemesini sağlamak ve ödevlerine yalnızca açıklayıcı olarak yardım etmek gerekir. Aksi halde çocukların gelişim dünyasına bir darbe vurulacak, yaratıcı olmalarına imkân bile verilmeyecektir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Senin Yorumun Nedir?